Warm welkom voor nieuwe buurtbewoners
Wat doe je als je nieuw bent in een buurt? Precies: kennismaken met je buurtgenoten. Vrijwilligers van het welkomstcomité van de SBDD draaien dit om. Zij bellen aan en heten nieuwe bewoners welkom namens heel Drents Dorp!
Het ‘welkomstcomité’ van Drents Dorp
Toon Olijve, Ria Rathje en Robert Janssen kennen de buurt van binnen en buiten. Zij zijn dan ook de aangewezen personen om nieuwe bewoners te informeren over Drents Dorp. Over wat er leeft, wie er wonen en wat er te doen is. Bijvoorbeeld met de speciale ‘welkomsttas’. Hierin zit onder meer een welkomstboekje, boordevol informatie over Drents Dorp.
Het idee voor het ‘welkomstcomité’ kwam van Annemie den Hartog, voormalig voorzitter van Stichting Buurtbelangen Drents Dorp.
Super tof idee
Vandaag bellen Toon, Ria en Robert aan bij Kristy van Nuland, een nieuwe bewoner van de Wilgenstraat. Kristy is heel verrast door het bezoek van haar nieuwe buurtgenoten. “Een super tof idee. Je leert meteen een paar mensen kennen en krijgt nuttige informatie over de buurt.”
Kristy en haar partner kozen heel bewust voor Drents Dorp: “De huizen zijn hier leuk en de ligging is ideaal. Woonbedrijf vertelde me al over de mogelijkheden van het Drents Dorp Hoofdkwartier, onder het Strijps Bultje. Wie weet kan ik daar studieopdrachten doen.”
Thuisgevoel dankzij ‘welkomstcomité’
Senior klantbeheerder van Woonbedrijf Xander van de Camp is heel blij met het ‘welkomstcomité’. “Het is belangrijk dat je je prettig voelt in je buurt. Als iemand je persoonlijk welkom heet en wegwijs maakt, voel je je meteen thuis.”
Blij met nieuwe buren
Robert legt verder uit: “Toon en ik zijn beiden lid van het buurtpreventieteam. Als je preventie serieus neemt, moet je weten wie er in je buurt woont. Door de overhandiging van de tas vindt er een eerste kennismaking plaats. Je hebt dan vrij snel in de gaten waar mensen vandaan komen en hoe ze zich voelen.”
Toon: “Ook op Strijp-R, de nieuwe wijk die grenst aan Drents Dorp, hebben we aan iedere nieuwe bewoner een welkomsttas aangeboden. Op één uitzondering na reageerde iedereen enthousiast.”
“Soms denken mensen dat we iets willen verkopen”, reageert Ria. “Maar dat is natuurlijk niet zo. Wat we aanbieden is gewoon een leuke attentie, omdat we blij zijn met een nieuwe bewoner!”
Bron: Artikel uit Buurtinfo van Woonbedrijf d.d. 30 maart 2015